Kontakt z redakcją:

Dawid Brzeziński
[email protected]
tel. 796 521 531

Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
lub https://premiumeo.pl

Właścicielem portalu ślubnego
menmeet.pl jest:
F.H.U. Dawid Brzeziński
ul. Lubuska 4/57
40-219 Katowice

Zalety i wady diety ketogenicznej

Dieta ketogeniczna należy do jednych z najczęściej wybieranym w ostatnim czasie sposobów na odchudzanie. Jako jedna z niewielu popularnych i wysoce zmodyfikowanych diet, która nie prowadzi ona do niedoborów. Sugeruje się nawet jej pozytywny wpływ na wiele aspektów zdrowotnych. Z tego względu jest ona stosowana nie tylko jako dieta pozwalająca pozbyć się zbędnych kilogramów, ale również jako zbilansowany i prozdrowotny model żywienia. Na czym zatem polega owa ciekawa dieta i z jak wpływa na nasz organizm?

Dieta ketogeniczna – podstawowe założenia

Dieta ketogeniczna opiera się na maksymalnym ograniczeniu spożywanych w diecie węglowodanów. Tyczy się to nie tylko cukrów prostych, ale również węglowodanów złożonych. W najbardziej rygorystycznej wersji tego sposobu żywienia w diecie dopuszcza się poniżej 100g węglowodanów dziennie (klasyczna dieta przyjmuje około 300g). W ten sposób organizm przestawia się na metabolizm tłuszczowy. Oznacza to, że głównym źródłem energii stają się w komórkach naszego ciała kwasy tłuszczowe. Fizjologicznie związki te stanowią materiał zapasowy, natomiast w diecie keto stają się podstawą przemian metabolicznych.

Ketoza – czym jest i na czym polega?

Docelowym założeniem diety ketogenicznej jest wprowadzenie organizmu w stan ketozy. Metabolizm tłuszczów odbywać się może jedynie w wątrobie. To właśnie tam trafiają kwasy tłuszczowe uwolnione z tkanki tłuszczowej oraz te pozyskane bezpośrednio z pożywienia. Ulegają one złożonym przemianom prowadzącym do powstania ciał ketonowych. To właśnie od tych związków nazwę wzięła tytułowa dieta. Ciała ketonowe transportowane są do krwi, a stamtąd do innych komórek ciała. Tam stanowią źródło energii niezbędnej do wszystkich procesów życiowych.

Ciała ketonowe są fizjologicznie źródłem energii dla mięśnia sercowego. W sytuacji niedoborów węglowodanów doskonale potrafią korzystać z nich również komórki nerwowe, a także większość innych komórek naszego ciała. Jedynie erytrocyty, czyli krwinki czerwone nie posiadają zdolności metabolizowania ciał ketonowych. Pozyskują one zatem energię z resztkowej ilości węglowodanów, których pewna ilość zawsze znajduje się w pożywieniu.

Stan, w którym komórki naszego ciała zaczynają pozyskiwać energię z ciał ketonowych zamiast z węglowodanów nazywa się właśnie ketozą. Wieloletnie obserwacje wskazują na bardzo korzystny wpływ takiej zmiany na funkcjonowanie organizmu.

Wpływ na układ nerwowy

Dieta ketogeniczna bardzo korzystnie wpływa na funkcjonowanie neuronów, czyli komórek układu nerwowego. Zanim uznana była ona za doskonały sposób na odchudzanie, wykorzystywano ją jako terapię u dzieci z padaczką lekooporną. Badania wskazują również na jej użyteczność we wspomaganiu leczenia choroby Alzheimera i Parkinsona.

Zwolennicy tego sposobu żywienia wskazują, że dieta ketogeniczna pozytywnie wpływa na poziom koncentracji oraz pamięć. Może się to wiązać z wysokim spożyciem nienasyconych kwasów tłuszczowych o potwierdzonym działaniu wspomagającym komórki nerwowe.

Wpływ na odchudzanie

Mimo wysokiej zawartości tłuszczów, dieta ketogeniczna wydaje się być bardzo skuteczna podczas odchudzania. Oczywiście utrata zbędnych kilogramów zawsze opiera się na odpowiednim deficycie kalorycznym. Okazuje się jednak, że kompozycja posiłków w diecie keto, oparta na tłuszczach i białku wpływa korzystnie na zmniejszenie apetytu i zapewnia sytość na znacznie dłużej niż posiłki węglowodanowe. Wynika to prawdopodobnie z faktu, że tłuszcze i białka hamują opróżnianie żołądkowe i trawione są wolniej niż cukry.

Dieta ketogeniczna a nowotwory

Obecnie prowadzi się intensywne badania na temat wpływu diety ketogenicznej na rozwój nowotworów. Komórki nowotworowe cechują się bardzo wysokim metabolizmem, dla którego prawdopodobnie jedynym źródłem energii jest glukoza. Z tego powodu niskowęglowodanowy model żywienia wydaje się bardzo obiecujący w hamowaniu wzrostu i rozwoju guzów. Niemniej jednak hipoteza ta wymaga jeszcze jednoznacznego naukowego potwierdzenia.

Dieta ketogeniczna – główne założenia

Dieta ketogeniczna polega na maksymalnym ograniczeniu spożycia węglowodanów w diecie, kosztem większego spożycia tłuszczów. Docelowo dąży się, aby w naszym dziennym bilansie kalorycznym:

  • 60-90% kalorii pochodziło z tłuszczów
  • 15-20% z białka
  • 0-15% z węglowodanów

Oczywiście całkowite wyeliminowanie węglowodanów nie jest możliwe. Nie jest również konieczne aby wprowadzić organizm w stan ketozy. Ograniczenia zaleca wprowadzać się stopniowo. Nasz organizm doskonale potrafi korzystać z dostarczanych mu tłuszczy. Ważne jednak, aby modyfikacja sposobu żywienia była komfortowa nie tylko z fizjologicznego punktu widzenia, ale nie obciążała także zanadto naszej psychiki. Powolne wprowadzanie zmian to sposób na zbudowanie trwałych i korzystnych nawyków bez narażania się na niepotrzebny stres.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]