Opakowanie pełni wiele różnych funkcji, a wśród nich niemniej ważna od pozostałych jest funkcja marketingowa. Właśnie dlatego dużo wysiłku wkłada się dziś w ich projektowanie. Ważne cechy to kolor, kształt czy logo, o czym opowiemy w poniższym artykule.
Główne funkcje opakowań i ich znaczenie
Opakowania to wyroby przeznaczone do umieszczania w nich produktów tak, by mogły one trafić do konsumenta w niezmienionym stanie. Jeśli są odpowiednio dobrane, to nie tylko pełnią funkcję ochronną, ale też oddziałują na potencjalnych nabywców, zachęcając ich do dokonania zakupu. Ważne, by opakowanie, w którym znajduje się dany produkt, było dopasowane do właściwości towaru.
Rodzaje opakowań i ich przeznaczenie
Wybór odpowiedniego opakowania powinna poprzedzić dokładna analiza. Przede wszystkim w trakcie wyboru opakowania liczy się materiał wykonania, wielkość, kształt i kolor.
Najpopularniejsze opakowania ze względu na materiał:
- szklane,
- papierowe,
- metalowe,
- drewniane,
- z tworzyw sztucznych jak folia, plastik,
- inne, np. materiałowe.
Każde opakowanie jednak bez względu na to, co się w nim znajduje, powinno przede wszystkim uwzględniać datę przydatności danego towaru po jego otwarciu, być proste w otwieraniu, zamykaniu oraz przenoszeniu oraz praktyczne w składowaniu.
Kształt. Opakowanie z jednej strony powinno przyciągać uwagę Klienta, a z drugiej być wykonane ze stosunkowo łatwo dostępnych oraz tanich materiałów. Kształt opakowania może wpływać na zwiększenie sprzedaży. Opakowanie, by spełniało standardy pod względem kształtu, musi być tak zaprojektowane, aby było praktyczne w użytkowaniu.
Kolor. On również powinien przyciągać uwagę, oddziaływać na zmysły, może pomóc w identyfikacji marki oraz producenta, niosąc ze sobą odpowiedni ładunek emocjonalny, musi być dopasowany do potrzeb konsumentów i harmonijnie współgrać z rodzajem produktu.
Marketingowa rola opakowań produktów
W marketingu ciągle walczymy o uwagę naszych Klientów. Z reguły rządzi zasada: im produkty są bardziej podobne do siebie, tym ważniejszy jest element, dzięki któremu mogą się wyróżnić. Właśnie dlatego tak istotne jest wyeksponowanie nawet tych subtelnych, niewielkich różnic między produktami oraz stworzenie wrażenia unikalności. Często opakowanie jest określane mianem „niemego sprzedawcy”. Zamieszczony tekst oraz grafiki mogą również wpływać na satysfakcję Klienta z dokonanego zakupu. Przykładowo dla Klientów o postawach proekologicznych ważne jest umieszczenie na opakowaniach oznaczeń typu: „produkt bezpieczny dla środowiska”. Takie zapisy z jednej strony zawierają w sobie informacje, a z drugiej są formą reklamy. Dzięki temu potencjalny Klient jest w stanie zwrócić uwagę na aspekty produktu, których do tej pory nie dostrzegał.
Opakowania z nadrukiem w firmie Folmi
Jeśli szukasz opakowań foliowych na swoje produkty, to zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą https://www.folmi.pl/. Jesteśmy w stanie wyprodukować worki dokładnie dopasowane do potrzeb Klienta: w odpowiednim rozmiarze i kolorze, z dedykowanym nadrukiem zgodnie z Państwa życzeniem.
Sprawdź rodzaje opakowań foliowych w ofercie firmy Folmi: https://www.folmi.pl/oferta