Social media to platformy społecznościowe, w których niezwykle ważną rolę odgrywają obrazy. Dodawane posty, relacje, czy inne publikacje powinny być jakościowe, przemyślane i przede wszystkim przykuwające uwagę. W tym artykule skupimy się na fotografiach. Jakie zdjęcia publikować w social mediach? Czy i gdzie je przerabiać? Sprawdź!
Zdjęcia w social mediach – dlaczego są ważne?
Zacznijmy od tego, w jakich social mediach zdjęcia odgrywają kluczową rolę. Na pierwszy plan wysuwają się dwa: Instagram oraz Pinterest. To tam życie toczy się wokół zdjęć i grafik. Nie mniej ważne są one na Facebooku, choć tam oprócz obrazów bardzo istotna jest angażująca odbiorców treść. Poza tym zdjęcia pojawiają się także w innych społecznościówkach, np. w zdjęciach profilowych czy postach na LinkedIn, TikToku, Twitterze, czy YouTube.
Z pomocą social mediów można budować rozpoznawalność marki, sprzedawać produkty, komunikować się z odbiorcami, budzić emocje, intrygować, ciekawić itd. Wszystko oczywiście zależy od tego, jakie zdjęcia będą publikowane i jaki będzie ich przekaz. Warto więc poświęcić nieco uwagi, by na naszych kanałach dodawane były zdjęcia spójne z wartościami i profilem marki, pasujące do aktualnie panujących trendów i nastrojów społecznych. Dzięki temu można wokół kanału zgromadzić zaangażowaną grupę odbiorców i osiągać założone cele marketingowe.
Jak robić dobre zdjęcia do mediów społecznościowych?
Zdjęcia publikowane w mediach społecznościowych powinny być nie tylko ciekawe, ale przede wszystkim jakościowe. Zacząć należy od odpowiednich kadrów – fotografia musi oddawać wszystko, co chcemy, by się na niej znalazło. Dokładnie wykadrowane, przemyślane ujęcia są po prostu atrakcyjne dla odbiorców.
Już podczas robienia zdjęcia warto wiedzieć, gdzie ma się ono pojawić, ponieważ wszystkie social media mają swoje określone rozmiary zdjęć – inne są np. wymiary tła na fb a inne relacji na Instagramie. Co więcej, jeśli wiesz, że zdjęcie będzie później miało różne dodatki, jak np. logo czy nazwa akcji promocyjnej, uwzględnij to w swoim kadrze, żeby nie zasłonić na zdjęciu tego co ważne.
Oczywiście istotne są również aspekty techniczne zdjęć, takie jak kolory, balans bieli, nasycenie, jasność, czy światło. Im lepiej zostanie wykonana fotografia, tym później zyskamy lepsze możliwości obróbki, np. dodania filtrów czy manualnej zmiany różnymi parametrami.
Czy i gdzie przerabiać zdjęcia do social mediów?
Sformułowanie „przerabianie zdjęć”, które publikowane są w social mediach nie cieszy się dobrą sławą. Wynika to jednak z tego, że owa fraza może być rozumiana na wiele sposobów. Jeśli chodzi jednak o udoskonalanie fotografii pod względem kolorystyki, światła, kontrastu, lepszego wykadrowania czy zmiany rozmiarów – warto to robić, by uwydatnić na zdjęciach to, co najpiękniejsze i najważniejsze. Grunt, by zdjęcia były estetyczne, a majstrowanie przy nich nie psuło efektu (np. zakrzywione lustro, trzecia ręka itp.). Jeśli chodzi o to, gdzie można przerabiać zdjęcia, to opcji jest wiele. Jako najpopularniejsze programy do edycji zdjęć możemy wskazać Lightroom, Photoshop, Tezza oraz filtry i narzędzia w aplikacji Instagram.