Nagar w silniku to często występujący problem w samochodach, zwłaszcza tych o dużym przebiegu. Objawy, które świadczą o jego nagromadzeniu w silniku, są wyraźne i trudne do przeoczenia. Czy znasz je wszystkie? Sprawdź koniecznie. Przy okazji dowiesz się także, jak zapobiegać tego typu problemom i jak sobie z nimi poradzić!
Nagar w silniku – co to jest?
Nagar to twardy osad, który zbiera się na ścianach komory spalania silnika. Często przybiera barwę zieloną-żółtą. Czy może powstać w każdym silniku? Tak – problem dotyczy zarówno silników benzynowych, jak i diesla. Główną przyczyną tworzenia się nagaru jest koksowanie niedopalonych cząsteczek paliwa i oleju silnikowego. Dochodzi do tego przede wszystkim w wyniku nieidealnego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Powody bywają różne: niewłaściwe działanie sondy lambda, która odpowiada za mierzenie tlenu w spalinach, zły dobór proporcji mieszanki przez sterowniki czy nieprawidłowa praca napędu rozrządu.
Trzeba pamiętać, że na tworzenie się nagaru wpływa styl jazdy. Bardzo istotne jest to, aby silnik pracował równomiernie na każdych obrotach. Jeżeli często wprowadzamy napęd na bardzo wysokie obroty lub jeździmy wyłącznie na krótkich trasach w ruchu miejskim, to najprawdopodobniej niepożądany osad wytrąci się szybciej. Częstą przyczyną powstawaniu nagaru jest także stosowanie oleju silnikowego niskiej jakości lub niedostosowanego do parametrów silnika.
Nagar w silniku – objawy
Jak objawia się nagar w silniku? Przede wszystkim silnik zaczyna nierównomiernie pracować, spada też moc układu napędowego i zwiększa się zużycie paliwa. Może dojść także do wypadnięcia świec, ponieważ nagar wpływa niekorzystnie na układ zapłonowy. Inne objawy to przede wszystkim: brak mocy, błędy występujące podczas pracy sondy lambda czy nieprawidłowy skład spalin.
Jak pozbyć się nagaru w silniku?
Istnieje kilka sposobów na wyczyszczenie silnika z nagaru. Pierwszy z nich to oczywiście płukanie silnika za pomocą odpowiednich środków chemicznych. Inny sposób to tak zwane wodorowanie silnika. Podczas pracy napędu dodaje się do niego wodór, aby zwiększyć temperaturę jego pracy i doprowadzić do wypalenia nagaru. Oczywiście chodzi o czyszczenie tylko i wyłącznie tych części, przez które przepływają gazy. Mechanicy samochodowi stosują także czyszczenie mechaniczne, które polega na demontażu elementów silnika i ręcznym czyszczeniu za pomocą preparatów chemicznych.
Nagar w silniku – działania prewencyjne
Czy można zapobiegać powstawaniu nagaru w silniku? Oczywiście, że tak. Warto raz na jakiś zastosować czyszczenie chemiczne. Czyszczenie mechaniczne jest mniej zalecane, chyba że występują poważne problemy z pracą silnika, a do tego dochodzą jeszcze usterki innego typu.
Jakie straty i usterki może spowodować nagar w silniku?
Nagar może pojawić się w wielu miejscach silnika (i nie tylko), doprowadzając do szybszego zużycia części. Często osadza się na zaworach silnika czy zaworze EGR, pierścieniach tłokowych, kolektorze dolotowym i wylotowym, filtrze cząstek stałych, tulejach cylindrów, katalizatorze czy turbosprężarce. Wszystkie te awarie mogą okazać się bardzo poważne (i kosztowne) – z unieruchomieniem pojazdu w trasie włącznie.
Płukanki do czyszczenia silnika oraz części samochodowe różnego typu znajdziesz w sklepie motoryzacyjnym nocar.pl.
Źródło zdjęć: shutterstock.com