Wiele osób z pewnością zastanawia się, czym jest storytelling? Z marketingowego punktu widzenia jest to sposób przedstawienia produktu. Kiedy jest on wpisany w pewną opowieść, klient może lepiej zrozumieć dany produkt (lub usługę) i chcieć go kupić. Czy warto więc stosować storytelling w biznesie?
Storytelling jako sposób opisywania produktów i usług
Inna nazwa storytellingu to marketing narracyjny. W doskonały sposób oddaje istotę tego działania. Dzięki przedstawieniu swojego produktu lub usługi w taki ciekawy i obszerny sposób, firma może zachęcić klientów do podjęcia decyzji zakupowej. Klient otrzymuje natomiast przykład wykorzystania danego produktu lub zastosowania dla konkretnej usługi. Być może sam znajduje się w podobnej sytuacji, a opisywany produkt pomoże mu rozwiązać pewien problem.
Co jest efektem skutecznie przeprowadzonego storytellingu? Najczęściej jest nim zachęta do dalszego działania. Wielu z was z pewnością dobrze zna sformułowanie “call to action”. To właśnie finał, a zarazem cel naszej opowieści narracyjnej.
Na czym polega skuteczny storytelling?
Storytelling możemy spotkać w wielu miejscach. Czasami jest stosowany w telewizyjnych lub radiowych reklamach, innym razem usłyszymy go bezpośrednio od sprzedawcy lub handlowca. Niezależnie od tego, opowieść powinna przede wszystkim zaciekawić odbiorcę. Kiedy pozna problem przedstawiony w opowieści, sam będzie oczekiwał, aż pozna rozwiązanie. W dalszej części mogą się pojawić próby rozwiązania problemu bohatera opowieści – nieskuteczne.
Wreszcie w pewnym momencie słuchacz lub czytelnik poznaje sposób na rozwiązanie przedstawionego problemu. Może być to także usprawnienie jakiegoś procesu lub coś, co poprawia komfort życia bohatera. W tym momencie poznajemy produkt, który jest reklamowany przy użyciu storytellingu. To jednak nie koniec!
Kolejnym etapem opowieści jest przekonanie odbiorcy takiej nietuzinkowej reklamy, że podobna sytuacja występuje lub może wystąpić w jego życiu. W tej sytuacji rozwiązaniem będzie zastosowanie właśnie produktu lub usługi, która została już zaprezentowana. Historię może zwieńczyć krótka informacja: Ty też możesz rozwiązać podobny problem, stosując rozwiązanie opisane w opowieści. Takie wezwanie do działania może okazać się bardzo skuteczne.
Storytelling jako narzędzie marketingowe i nienachalna reklama
Kiedy potencjalny klient słucha ciekawie przedstawionej opowieści, nie traktuje jej jako reklamy. Przedstawione w niej rozwiązanie (wykorzystanie reklamowanego produktu lub usług) pokazuje, że warto skorzystać z tej opcji – produkt naprawdę działa! Co jest na to dowodem? Cała historia opisywana w ramach storytellingu.
Storytelling może być więc niezłym sposobem na zareklamowanie usługi, produktu, pewnego rozwiązania, a nawet konkretnej firmy lub osoby. To ciekawa metoda na zapoznanie klienta nie tylko z samym produktem, ale także sposobem jego działania, zaletami.