W toku prowadzenia działalności gospodarczej może pojawić się wiele sytuacji, kiedy konieczne będzie jej zawieszenie. Wśród najczęstszych przyczyn można wymienić problemy z płynnością finansową, wyjazd zagraniczny, niskie dochody oraz rozważanie powrotu na etat. Warto zaznaczyć, że zawieszenie oznacza w praktyce przerwę w prowadzeniu działalności i nie jest tożsame z jej zamknięciem. Przedsiębiorcy decydują się na to rozwiązanie ze względu na możliwość zaoszczędzenia na składkach ZUS oraz na podatku, gdyż w tym czasie są z nich zwolnieni. Na czym dokładnie polega cała procedura i w czym może pomóc nam księgowy?
Podstawowe informacje na temat zawieszenia działalności gospodarczej
Ważną informacją dla wszystkich przedsiębiorców, którzy chcą tylko na pewien czas zawiesić działalność jest to, że nie będą musieli wpłacać zaliczek na podatek ani opłacać ZUS za okres, kiedy nie prowadzili działalności. Nie ma również potrzeby składania deklaracji ZUS oraz VAT. Oczywiście zawieszenie jest równoznaczne z tym, że w owym czasie firma nie może osiągać żadnych przychodów.
Jeśli chodzi o maksymalną długość takiego stanu, jest ona dowolna, również bezterminowa. Minimalny czas wynosi jednak 30 dni. Księgowy może doradzić nam, aby data rozpoczęcia zawieszenia przypadała na pierwszy dzień miesiąca. Dzięki temu, będzie można uniknąć płacenia składek ZUS za nowy okres. Składając wniosek, możemy wskazać zarówno datę wcześniejszą, jak i późniejszą w stosunku do dnia złożenia. Warto również pamiętać, że po wznowieniu działalności, może ona zostać ponownie zawieszona w dowolnym momencie.
Zawieszenie działalności gospodarczej krok po kroku
Przedsiębiorca, który chce zawiesić działalność, musi złożyć wniosek do CEIDG. W całym procesie może pomóc nam księgowy, jednak należy zaznaczyć, że cały proces nie należy do skomplikowanych i nie zajmuje dużo czasu. Sprawę można załatwić zarówno przez internet, jak i w urzędzie miasta lub gminy.
- W pierwszym przypadku korzystamy ze strony
- biznes.gov.pl, wybieramy opcję zawieszenia firmy, logujemy się za pomocą profilu zaufanego i wypełniamy kreator. Następnie podpisujemy go profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym.
- Drugą opcją jest skorzystanie ze strony CEIDG. Po zalogowaniu się, wypełniamy formularz CEIDG-1 oraz podpisujemy profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym. W tym przypadku czynność zawieszenia działalności może wykonać za nas księgowy, jeśli został wpisany do CEIDG jako nasz pełnomocnik.
- Jeśli zdecydowaliśmy, że wniosek o zawieszenie działalności chcemy złożyć w urzędzie miasta lub urzędzie gminy, możemy przyjść z samodzielnie wypełnionym formularzem (do wypełnienia na stronie CEIDG). Dostaniemy go także w urzędzie. Należy pamiętać o zabraniu ze sobą dowodu osobistego, gdyż urzędnik będzie musiał potwierdzić naszą tożsamość. Tutaj ponownie sprawę może załatwić za nas księgowy, o ile był zgłoszony w CEIDG jako pełnomocnik.
- Jeszcze inną możliwością jest wysłanie wniosku pocztą do urzędu. W tym przypadku nasz podpis musi być jednak potwierdzony notarialnie.
Okres zawieszenia rozpoczyna się dokładnie tego dnia, który wskazaliśmy we wniosku. Jeśli nie umieściliśmy w nim informacji na temat daty zakończenia, zawieszenie będzie obowiązywać do momentu zgłoszenia wniosku o wznowienie działalności lub bezterminowo. Warto zaznaczyć, że cały proces jest bezpłatny, a zmiany w bazie przedsiębiorców pojawią się w ciągu jednego dnia roboczego.
Zapraszamy: biuro rachunkowe Warszawa