W XXI wieku pojawiła się wirtualna rzeczywistość (VR) i stała się jedną z głównych technologii. W najbardziej podstawowym ujęciu, VR to wirtualne środowisko, którego można doświadczyć i z którym można wejść w interakcję za pomocą generowanych komputerowo obrazów lub innych rodzajów symulacji. Umożliwia użytkownikom doświadczanie światów, których w przeciwnym razie nigdy nie mogliby poznać w prawdziwym życiu – to coś jak sen na jawie, które umożliwiają zakładane na głowę okulary wirtualnej rzeczywistości. W miarę jak nasz świat staje się coraz bardziej zależny od technologii cyfrowych, zrozumienie działania tych narzędzi stanie się ważniejsze dla większości z nas. Czym jest wirtualna rzeczywistość? Oto wszystko, co powinieneś wiedzieć.
Co to jest wirtualna rzeczywistość? Historia i rodzaje wirtualnej rzeczywistości
Co to jest wirtualna rzeczywistość? Wirtualna rzeczywistość (VR) to generowana komputerowo symulacja środowiska lub sytuacji. Zanurza użytkownika w realistycznym, trójwymiarowym świecie z dźwiękami i wrażeniami, które replikują prawdziwe sytuacje życiowe. Zastosowanie wirtualnej rzeczywistości, nakryć głowy i innych urządzeń, takich jak kontrolery, może dodatkowo wzmocnić doświadczenie, pozwalając użytkownikom na interakcję w tej wirtualnej przestrzeni.
Koncepcja wirtualnej rzeczywistości istnieje od około 1942 roku, gdzie pierwsze projekty określano mianem środowisk responsywnych. Dopiero w 1969 r. opracowano pierwszą technologię na tej podstawie, która składała się z rur, syntezatora mowy i fluorescencyjnych cząsteczek. Później na jego podobieństwo, w 1971 roku powstała wirtualna rzeczywistość o nazwie „Labirynt” – z podłogą pokrytą czujnikami ruchu.
VR zaczęła naprawdę nabierać kształtów w XXI wieku. Do 2012 roku postępy umożliwiły w pełni funkcjonalne okulary wirtualnej rzeczywistości, takie jak Oculus Rift, które pozwalają śledzić ruchy Twoich oczu we wszystkich kierunkach poprzez czujniki podczerwieni, dając ci pełną kontrolę niezależnie od tego, w jakim kierunku patrzyłeś na zewnątrz lub do wewnątrz siebie, co wydaje się niemal surrealistyczne, jak blisko jesteśmy teraz wirtualnego odwzorowania rzeczywistości.
Obecnie dostępne są cztery główne rodzaje wirtualnej rzeczywistości: nie-immersyjna, pół-immersyjna, w pełni immersyjna oraz rozszerzona / mieszana rzeczywistość rozszerzona z wirtualną. Każda z nich ma swoje unikalne cechy, ale generalnie zaliczają się do tych kategorii w oparciu o poziom zdolności interakcji, który oferują. Przez słowo „immersja” rozumie się stopień immersji, czyli „pochłonięcia” przez świat rzeczywistości wirtualnej. Z reguły im więcej czujników i wrażeń dostarcza dany system, tym bardziej immersyjnym się go określa.
Jak działa wirtualna rzeczywistość? Czego pozwala doświadczyć salon wirtualnej rzeczywistości?
Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość (VR) to generowana komputerowo symulacja środowiska lub sytuacji, która pozwala użytkownikowi na interakcję z nią i jej eksplorację. Może być wykorzystywana do celów rozrywkowych, edukacyjnych, jako scenariusz szkoleń medycznych i innych.
Jeśli odwiedzisz salon wirtualnej rzeczywistości, zobaczysz elementy systemu VR, które zazwyczaj składają się z jakiejś formy wyświetlacza montowanego na głowie, który zapewnia wizualizacje ze stereoskopowych obrazów 3D na ekranach, które mają gogle wirtualnej rzeczywistości lub poprzez projektory wideo na powierzchniach, takich jak ściany. Możliwe są również systemy audio zapewniające wskazówki dźwiękowe, dzięki czemu użytkownicy wiedzą, z którego miejsca symulowanego świata pochodzą dźwięki. Dostępne są rękawice umożliwiające dotyk podczas interakcji z obiektami w środowisku, co zapewnia unikalne wrażenia kinestetyczne. Są też czujniki śledzenia ruchu, które umożliwiają ruchy wykonywane przez ciało, aby przełożyć się na ruch w środowisku cyfrowym dla lepszego zanurzenia (immersji) i kontroli interakcji nad tym, co dzieje się podczas gry; Kontrolery haptyczne oferują wrażenia wibracyjne wynikające z kontaktu pomiędzy obiektami fizycznymi. W bardziej rozbudowanych systemach są efekty środowiskowe symulujące zmiany temperatury wiatr itp, dodając dalszy realizm w zależności od kontekstu.
Zastosowania wirtualnej rzeczywistości w grze filmie i innych miejscach
Wirtualna rzeczywistość stała się w ostatnich latach coraz bardziej popularna i powszechna, a jej zastosowania obejmują wiele dziedzin. W przemyśle rozrywkowym technologia VR jest wykorzystywana do tworzenia wciągających doświadczeń w grach, które pozwalają użytkownikom odkrywać nowe światy lub grać przeciwko sobie z różnych miejsc na świecie. Filmy również wykorzystują wirtualną rzeczywistość, pozwalając widzom doświadczyć scen filmowych tak, jakby byli w nich rzeczywiście obecni.
Instytucje edukacyjne zaczęły wykorzystywać wirtualną rzeczywistość do celów szkoleniowych – np. szkoły medyczne wykorzystują tę technologię, aby studenci mogli ćwiczyć operacje bez żadnego ryzyka. Siły wojskowe wdrażają symulacje, które dostarczają ich personelowi rzeczywistych scenariuszy, aby mogli lepiej przygotować się do radzenia sobie z sytuacjami na polu walki.
Na polu opieki zdrowotnej również staje się to coraz bardziej powszechne. Lekarze używają systemów wirtualnej rzeczywistości podczas operacji zamiast wykonywania fizycznych nacięć, co drastycznie skraca czas operacji przy jednoczesnym zwiększeniu dokładności.
Sektor turystyczny również nie pozostaje w tyle: biura podróży pokazują potencjalnym klientom, jak wyglądają określone miejsca, nawet jeśli są oddalone o tysiące mil poprzez sesje live prowadzone przez cały rok bez względu na czynniki sezonowości.
Czym się różni wirtualna rzeczywistość od rozszerzonej?
Czym się różni wirtualna rzeczywistość od rozszerzonej? Wirtualna rzeczywistość (VR) i rozszerzona rzeczywistość (AR) to dwie najpopularniejsze formy technologii immersyjnej. Na powierzchownym poziomie mogą wydawać się podobne – obie dotyczą wyświetlanych obrazów, które pozwalają użytkownikom na interakcję z otoczeniem w taki czy inny sposób. Jednak istnieje między nimi ważna różnica: wirtualna rzeczywistość całkowicie zanurza użytkownika w symulowanym środowisku, podczas gdy rzeczywistość rozszerzona nakłada informacje cyfrowe na widok rzeczywistego otoczenia.