Kontakt z redakcją:

Dawid Brzeziński
[email protected]
tel. 796 521 531

Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
lub https://premiumeo.pl

Właścicielem portalu ślubnego
menmeet.pl jest:
F.H.U. Dawid Brzeziński
ul. Lubuska 4/57
40-219 Katowice

Układ centralnego smarowania – co musisz o nim wiedzieć?

Maszyny składają się z wielu części, które odpowiadają za ich prawidłowe działanie – dlatego tak ważne jest utrzymanie poszczególnych elementów machinerii w jak najlepszym stanie technicznym. Do tego celu służy między innymi układ centralnego smarowania. Czym on dokładnie jest i jakie jego rodzaje wyróżniamy? Tego wszystkie dowiesz się z naszego dzisiejszego artykułu.

Czym jest układ centralnego smarowania?

Ruchome elementy maszyn wykorzystywanych w przemyśle, budownictwie, rolnictwie czy nawet górnictwie narażone są na tarcie, które może doprowadzić do szybkiego zużycia i zniszczenia danej części. Aby ograniczyć takie niebezpieczeństwo, w każdym dużym sprzęcie znaleźć możemy tzw. układ centralnego smarowania. Jego zadaniem jest dostarczanie substancji oleistej do tych punktów maszyny, które wymagają smarowania. Ma to na celu zmniejszenie szkodliwego tarcia, co przekłada się na dłuższą żywotność machinerii. Układ centralnego smarowania automatyzuje cały proces i umożliwia regularne dostarczanie substancji smarującej do ruchomych części maszyny. W skład takiego układu wchodzi wiele elementów. Są to między innymi rozdzielacze, przewody smarowe, dozowniki oraz pompy centralnego smarowania. Dodatkowo można znaleźć tam również systemy sterowania, a także drobne części, takie jak zawory, złącza czy filtry.

Rodzaje układów centralnego smarowania

Nie istnieje tylko jeden konkretny rodzaj układu centralnego smarowania. W rzeczywistości wyróżniamy ich kilka. Przyjrzyjmy się bliżej każdemu z nich.

Progresywne

Układy centralnego smarowania progresywne przeznaczone są do stosowania w maszynach, gdzie występuje nawet kilkaset punktów smarnych na stosunkowo niewielkiej powierzchni. Centralne smarowanie progresywne sprawdza się w sprzętach, które nie wymagają dużej ilości środka smarnego. Ten rodzaj układu jest tani, prosty w budowie i obsłudze, odporny na zmiany temperatur, a także łatwy do rozbudowy.

Liniowe

Układy liniowe są proste w budowie i składają się z tanich elementów. Bez problemu można dostosować w nich ilość środka smarnego. Dzieli się je dodatkowo na centralne smarowanie jednoliniowe oraz dwuliniowe.

Impulsowe i natryskowe

Układy impulsowe i natryskowe przeznaczone są do smarowania łańcuchów. Pierwszy rodzaj służy do smarowania łańcuchów o wolnoobrotowych napędach, a także podawania smaru na rolki transportowe. Wariant natryskowy podaje środek smarny za pomocą sprężonego powietrza na otwarte punkty smarownicze, np. przekładnie zębate czy prowadnice.

Olejowe obiegowe

Centralne smarowanie olejowe obiegowe stosuje się przede wszystkim w przemyśle metalowym, cementowym oraz papierniczym. Służy także do chłodzenia i smarowania łożysk podporów młynów, walcarek oraz pras.