Wśród zawodów, które można wykonywać zdalnie jako freelancer, jednym z ciekawszych jest praca copywritera. Jest to stosunkowo młody zawód w Polsce, przez co pojawiło się wiele mitów oraz niedopowiedzeń na jego temat. Czym tak naprawdę zajmuje się copywriter, ile zarabia i z jakich narzędzi korzysta?
Copywriter – czyli tak naprawdę kto?
Copywriter to osoba pisząca teksty na zlecenie klientów, bądź też pracodawcy. Co niektórzy mogą sądzić, że praca ta polega głównie na kopiowaniu tekstów, jednak nic bardziej mylnego. Teksty zawsze muszą być unikalne oraz spełniać konkretne wytyczne klienta. Czasem są to proste i przyjemne artykuły, a czasem specjalistyczne poradniki, które wymagają merytorycznego przygotowania. Coraz częściej zdarza się również, że copywriterzy muszą cechować się szeroką wiedzą marketingową.
Praca copywritera nie jest jednorodna. W zależności od przeznaczenia możemy wymienić kilka rodzajów tekstów, a wśród nich:
- artykuły,
- teksty poradnikowe,
- wpisy blogowe,
- posty na socialmedia,
- opisy produktów,
- hasła reklamowe,
- nazwy firm,
- i wiele więcej.
Chcesz się dowiedzieć więcej o pracy copywritera? Koniecznie odwiedź portal https://odfreelancera.pl, w którym znajdziesz przekrojową wiedzę o tym zawodzie. Jedną z niewątpliwych zalet pracy jako copywriter jest brak rutyny – każde zlecenie jest innego i wymaga innego podejścia do tematu.
Copywriter – jak się rozlicza?
W przypadku zawodu copywritera można wyróżnić trzy najpopularniejsze formy rozliczania. Stawkę za 1000 znaków ze spacjami, stawkę za słowo i stawkę za godzinę pracy. Wybór konkretnego sposobu wynagrodzenia zależy wyłącznie od preferencji. Niektórzy wolą stawkę za 1000 znaków, a z kolei inni stawkę za godzinę. Czasem to klient może narzucić konkretną formę rozliczania.
Jeżeli chodzi o osiągane zarobki, to wszystko zależy od renomy i doświadczenia. Jeżeli copywriter posiada dużą płynność w pisaniu tekstów, to jest w stanie pisać znacznie więcej w stosunkowo krótkim. Jeśli posiada dużą renomę i w wyniku tego mnóstwo zleceń, to może podnosić swoje stawki i w ten sposób zoptymalizować swoją pracę pod kątem zarobków. Ogólnie rzecz biorąc osoba pracująca w tym zawodzie średnio zarabia około 3000 zł netto, a kwota ta rośnie wraz z renomą i doświadczeniem.
Narzędzia w pracy copywritera
Bez względu na doświadczenie literówki i błędy zdarzają się każdemu. Jest to zupełnie normalne, jednak należy pamiętać o tym, że klienci wymagają najwyższej jakości tekstów. Aby uławić sobie pracę można skorzystać z szeregu narzędzi, które ułatwią utrzymanie tej jakości na możliwie wysokim poziomie. Oto one:
Ortograf.pl
Serwis przeznaczony do wyłapywania błędów ortograficznych, stylistycznych i gramatycznych z polskojęzycznych tekstów. Jego największą zaletą jest dostosowanie do naszego ojczystego języka, ponieważ niewiele jest narzędzi do sprawdzania jakości artykułów w języku polskim. Jest to absolutny niezbędnik w pracy każdego copywritera.
Grammarly
Szczególnie ceniony serwis, który funkcjonalnością bardzo przypomina powyższy Ortograf.pl. Największą różnicą dzielącą te dwa narzędzia jest to, że Grammarly został stworzony dla teksów pisanych w języku angielskim. W przypadku zleceń na teksty angielskie warto korzystać z Grammalry, szczególnie ze względu na to, że angielski zwykle nie jest językiem, który znamy od urodzenia.
Surferseo
W pracy copywritera znajomość SEO jest dość istotna. Klienci pragną mieć gotowe teksty, które od razu mogą umieścić na stronie internetowej, aby te zaczęły na siebie zarabiać. Żeby to osiągnąć, teksty powinny być odpowiednio zoptymalizowane pod kątem SEO, czyli silników wyszukiwarek internetowych. Surferseo to narzędzie, które pomaga pisać teksty w taki sposób, aby już na tym etapie były zgodne z SEO, przez co te będą się wyświetlały na wysokich miejscach w wynikach wyszukiwania. Dlatego właśnie Surferseo to bardzo przydany serwis, który w ostatnim czasie szczególnie zyskuje na popularności.
Wymieniliśmy tutaj wyłącznie najbardziej użyteczne i popularne serwisy. Jeżeli chcesz poznać więcej ciekawych narzędzi, które są użyteczne w pracy copywritera, to koniecznie zobacz – najlepsze narzędzia dla copywritera.
Jak pozyskiwać klientów?
Pozyskiwanie klientów to równie istotny element pracy copywritera, co samo pisanie tekstów. W przypadku pracy etatowej np. dla agencji marketingowej problem ten znika, ponieważ klientem nieustannie jest pracodawca.
Dla freelancerów interesującą opcją mogą być portale pośredniczące, które umożliwiają stworzenie zlecenia, których copywriterzy mogą się podjąć. Gdzie znaleźć takie portale? Na przykład tutaj znajdziesz zlecenia dla copywriterów. Możesz również próbować nawiązać bezpośredni kontakt z klientami na portalach typu linkedin. Z czasem zbudujesz bazę swoich stałych klientów i ich poszukiwanie przestanie być konieczne. Często możesz też otrzymać zlecenie na zasadzie polecenia przez Twojego innego klienta. Dlatego właśnie warto dbać o swoją renomę oraz jakość tekstów – długoterminowo to się po prostu opłaca.