Kontakt z redakcją:

Dawid Brzeziński
[email protected]
tel. 796 521 531

Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
lub https://premiumeo.pl

Właścicielem portalu ślubnego
menmeet.pl jest:
F.H.U. Dawid Brzeziński
ul. Lubuska 4/57
40-219 Katowice

Zakupy na portalach społecznościowych – czy są bezpieczne?

Portale społecznościowe to już nie tylko platformy służące do nawiązywania i utrzymywania kontaktów ze znajomymi. Ich potencjał dostrzegają także różnego rodzaju firmy, znane marki oraz influencerzy, którzy poprzez social media sprzedają swoje towary i usługi. Podpowiadamy, jak z punktu widzenia klienta robić bezpieczne zakupy online na portalach społecznościowych.

Z tekstu dowiesz się:

  • kto w Polsce robi zakupy przez Instagram i Facebooka,
  • jakie są zalety i wady zakupów przez social media,
  • jak robić bezpieczne zakupy w internecie za pośrednictwem portali społecznościowych.

Zakupy online cały czas zyskują na popularności – są szybkie, wygodne, nie wymagają wychodzenia z domu. Aby kupić produkt w dowolnym sklepie wystarczy dostęp do internetu – za zakupy można zapłacić przez aplikację mobilną banku, jeden z powszechnych systemów płatniczych, może być w tym celu wykorzystana również karta płatnicza albo kredytowa (wystarczy w odpowiednich polach wpisać numer karty, jej datę ważności karty, trzycyfrowy kod CVV2 z rewersu, czasami również imię nazwisko i adres właściciela).

Jednak co ciekawe, zakupy online robimy już nie tylko bezpośrednio w sklepach internetowych czy na popularnych platformach handlowych. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się bowiem transakcje dokonywane przez portale społecznościowe, takie jak Instagram czy Facebook. Zakupy taką właśnie drogą w ostatnim czasie bardzo mocno zyskały na znaczeniu.

Zakupy w internecie a rzeczywistość, czyli jak kupujemy w social mediach

Według opublikowanego w 2022 r. raportu „The Power of Social & Live Commerce” zakupy przez portale społecznościowe robi już około 36% Polaków. Social mediów jako kanału sprzedaży używa natomiast 29% firm, marek oraz influencerów. Wśród mediów społecznościowych najpopularniejszy jest Facebook – 79% uczestników badania oferuje tam swoje produkty/usługi albo robi za jego pośrednictwem zakupy. Instagram, YouTube czy TikTok są w tej kwestii wybierane rzadziej, choć również dynamicznie rozwijają swoje funkcje sprzedażowe.

Zakupy online w portalach społecznościowych – zalety i wady

Z punktu widzenia użytkowników takich portali, jak Instagram czy Facebook, zakupy za ich pośrednictwem mają kilka zasadniczych zalet:

  • są szybkie i wygodne, można je robić za pośrednictwem telefonu lub komputera, w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca,
  • dzięki stosowanym w social mediach personalizowanym reklamom, wyświetlane użytkownikom portali oferty są zazwyczaj dobrze dopasowane do ich potrzeb,
  • są atrakcyjne cenowo – sprzedawcy często oferują za pośrednictwem social mediów atrakcyjne promocje i rabaty.

Jedną z głównych wad zakupów online pozostaje niestety ich bezpieczeństwo. Choć w odróżnieniu od zakupów stacjonarnych, nie grozi nam tu np. fizyczna kradzież katy płatniczej (choć i w takiej sytuacji łatwo jest zapobiec kradzieży pieniędzy z konta – warto wtedy skorzystać z ogólnopolskiego systemu Zastrzegam.pl, umożliwiającego wygodne zastrzeżenie karty z każdego banku przez telefon), to jednak w tym przypadku narażeni jesteśmy na różnego rodzaju oszustwa.

Czy zakupy online są bezpieczne, czyli jak dbać o swoje pieniądze podczas zakupów w social mediach

Jednym z najpoważniejszych problemów związanych z zakupami przez portale społecznościowe jest zjawisko tzw. farbowanych lisów, czyli podszywanie się oszustów pod niekiedy znane marki, które jednak nie mają swoich profili w social mediach. Oszuści zakładają takie konta, niekiedy dość aktywnie prowadzą je przez jakiś czas, a następnie rozpoczynają proces fałszywej sprzedaży towarów, usług albo rezerwacji wizyt. W ten sposób można stracić nie tylko pieniądze, ale i dane personalne. Dlatego profil firmy w social mediach trzeba koniecznie zweryfikować.

Weryfikacji wymagają również oferowane przez sprzedawców produkty. Na portalu społecznościowym bardzo łatwo wystawić jest towar, który – przynajmniej w teorii – wygląda doskonale. Niestety powszechnie spotykany jest także handel podróbkami – szczególne w social mediach spotyka się podrobione perfumy, obuwie, torebki czy odzież znanych marek. Dlatego warto dokładnie przyjrzeć się zdjęciom, które ilustrują dany produkt oferowany do sprzedaży – powinny być dobrej jakości i uwzględniać detale danego towaru (np. metkę potwierdzającą oryginalność). Można również porównać cenę oferowanego w social mediach produktu z ceną dostępną bezpośrednio u producenta lub w autoryzowanych salonach i sklepach – jeśli jest bardzo niska, istnieje spore ryzyko, że mamy do czynienia z podróbką.

Robiąc zakupy przez serwisy społecznościowe należy też zwrócić uwagę na metody płatności udostępniane przez sprzedawcę. Powinny to być znane powszechnie platformy i systemy do przelewów online – ostrożność trzeba zachować w sytuacjach, gdy po zakupie sprzedawca prosi nas o przeniesienie korespondencji na inną, niemonitorowaną platformę, wysyła różnego rodzaju linki prowadzące rzekomo do systemu płatności albo „kody weryfikacyjne”, które mamy wpisać np. w nasz telefon. Może to być próba wyłudzenia zarówno pieniędzy, jak i danych osobowych.

Zakupy przez Instagram albo przez Facebooka mogą być przyjemne, wygodne i szybkie – warto jednak zachować czujność, by nie dać się nabrać na żadne oszustwo i chronić swoje pieniądze przez potencjalną kradzieżą.