BMW jest koncernem motoryzacyjnym, który ma na swoim koncie naprawdę wiele udanych pojazdów i to zarówno samochodów osobowych, jak i motocykli. Wśród nich znajdują się jednak modele szczególnie ciekawe, które niekoniecznie wszystkim są znane. Dzisiaj przybliżymy dwa naprawdę zaskakujące samochody BMW, które swoim wyglądem, osiągami i nietuzinkowymi rozwiązaniami budzą równocześnie zachwyt i prawdziwe osłupienie.
BMW M1 i początek kultowej serii M
Model BMW M1 to z pewnością pojazd bezprecedensowy, jeśli chodzi o portfolio bawarskiego producenta. Jest to bowiem pierwszy typowy supersamochód BMW, o nietypowych jak na tego producenta rozwiązaniach. Tłumaczyć może to fakt, że auto zaprojektowano we współpracy z marką Lamborghini. Produkowano go w latach 1978-1981 i powstało jedynie 400 egzemplarzy drogowych i 57 sportowych. Był to pierwszy samochód sławnej serii M i niektórzy mogą powiedzieć, że pod wieloma względami najdoskonalszy z niej.
M1 to jedyne drogowe BMW z silnikiem zamontowanym centralnie. Cechami charakterystycznymi tego dwudrzwiowego coupe była również olbrzymia moc sześciocylindrowej jednostki napędowej. W wersji drogowej auto miało do dyspozycji aż 277 KM, co pozwoliło rozpędzać się do setki w zaledwie 5,6 sekundy i dawało maksymalną prędkość 260 km/h. W wersji sportowej z turbodoładowaniem był to już prawdziwy potwór, z mocą aż 862 KM. To jednak nie wszystko.
BMW M1 miało również niezwykle nowoczesne jak na tamte czasy rozwiązania konstrukcyjne. Nadwozie samochodu zostało zbudowane ze stalowej ramy kratownicowej i elementów z włókna szklanego. Dodatkowo auto mierzyło zaledwie 1,13 m wysokości przy 4 metrach długości. Duże wrażenie robiły też wysuwane reflektory pop-up, które potęgowały futurystyczny design. Co by nie powiedzieć, to samochód był wyjątkowo piękny i naprawdę szybki.
BMW Isetta, czyli zaskakujący mikrosamochód
Sporym zaskoczeniem dla niektórych może być BMW Isetta, czyli pojazd tak różny od tego, co z reguły oferuje nam niemiecki producent, jak to tylko możliwe. Ten zaskakujący pod względem swojej konstrukcji mikrosamochód, produkowany był przez BMW w latach 1955-1962. Koncern robił to na włoskiej licencji uzyskanej od marki Iso SpA, która stworzyła pierwszą Isettę.
BMW wyposażyło pojazd w jeden ze swoich sprawdzonych silników motocyklowych. Samochód dostępny był w kilku wersjach – w tym trójkołowej i czterokołowej oraz trzech wersjach pojemnościowych z:
- 12 KM (Isetta 250) – dwuosobowa
- 13 KM (Isetta 300) – dwuosobowa
- 19,5 KM (BMW 600) – czteroosobowa
Najbardziej charakterystycznym elementem konstrukcji, jakim odznaczała się BMW Isetta, były drzwi umieszczone z przodu samochodu i materiałowy odsłaniany dach. Auto odznaczało się niewielkimi gabarytami, ale w najsłabszej wersji osiągało przyzwoite 85 km/h, spalając 5,5 litrów paliwa. Było zatem niezwykle ekonomiczne, stanowiąc doskonałe uzupełnienie oferty BMW o samochód mały i przede wszystkim tani w zakupie i eksploatacji.
BMW Isetta była produkowana zarówno na rynek europejski, jak i amerykański. Wszystkich egzemplarzy powstało ponad 161 tysięcy. Historia Isetty nie zakończyła się na BMW. Dzisiaj jest ona produkowana w Wietnamie w wersji elektrycznej przez brytyjskie przedsiębiorstwo Harrington.